Jak dobrać kolorystykę stroju?

Każdy, kto choć raz miał styczność ze sportem, identyfikował się ze swoja drużyną i jej barwami. Wymarzył sobie komplet , który według niego będzie dla niej idealny. Nieważne, czy Twoja drużyna gra w Lidze Mistrzów , czy okupuje ostatnie miejsca w najniższych klasach rozgrywkowych.

Zazwyczaj pierwszym wyborem jest kolorystyka nawiązująca do herbu klubu. Przy okazji zakupu kompletu można umieścić również nawiązania do regionu , z którego nasza drużyna pochodzi. Przykładowo klub nadmorski może umieścić elementy związane z wodą/morzem, a klub z okolic związanych z górami – góry. Ciekawym rozwiązaniem, coraz częściej spotykanym jest umieszczenie na strojach charakterystycznych, spersonalizowanych elementów, które są wyjątkowe dla danej drużyny. Można dodać np. rok powstania klubu, nazwę/przydomek z którym się utożsamia czy zamieścić elementy związane bezpośrednio z historią. Elementy te najlepiej użyć wtedy, gdy na koszulce nie ma zbyt wielu logotypów sponsorów, gdyż mogłyby one być mało czytelne.

Drugi wybór to zazwyczaj odwrotności barw klubowych w konfiguracji – jasne/ciemne, kontrastujące z pierwszym kompletem. Często logotyp zespołu w swojej księdze znaku ma wersję tzw. jednokolorową, co pozwala umieszczać je na różnych, często bardzo oryginalnych i jaskrawych kolorach. Wykorzystywanie logotypów klubu oraz sponsorów w wersji monochromatycznej jest coraz częstszym trendem w piłce światowej. Stosowanie tego rozwiązania powoduje, że komplet jest spójny, estetyczny, tworzący jedną całość.

Oczywistym jest fakt, że im wyższa klasa rozgrywkowa to zapotrzebowanie na ilość kompletów się zwiększa. Wtedy zachodzi potrzeba stworzenia trzeciej, często najbardziej alternatywnej wersji kolorystycznej. Wpływ na kolorystykę mogą mieć m.in. barwy głównego sponsora, które on chce utożsamiać z zespołem. Przeważnie trzecie zestawy meczowe kolorystycznie mocno odbiegają od wszystkich barw związanych z klubem, decydując się na mocno agresywne czy wyraziste odcienie.

W przypadku umieszczenia logotypów sponsorów na koszulkach trzeba zwrócić uwagę na ich ilość, wielkość oraz rozmieszczenie. Im więcej logotypów sponsorów jest na stroju, tym mniej będą one wyróżnione/widoczne, co może spowodować brak spełnienia założeń marketingowych danego podmiotu, którego reklama widnieje na koszulce.

W niższych ligach, gdzie zazwyczaj są mniejsze budżety i nie ma zbyt dużego wyboru sprzętu, zalecamy unikanie koszulek wielokolorowych np. dzielonych w pionie czy poziomie, ponieważ w przypadku meczu domowego, gdy drużyna przeciwna przyjeżdża w podobnych barwach, sędzia może nie zgodzić się na występ w takich trykotach i będzie potrzeba szukania alternatywnych rozwiązań.

Reasumując, aby stworzyć dobrą koszulkę meczową musi ze sobą współgrać wiele czynników. Nie jest to tylko element odzieży meczowej, ale najważniejszy produkt marketingowy. Wpływ ze sprzedaży koszulek meczowych w wielu topowych klubach jest elementem składowym budżetu. Dlatego właśnie kluby te co roku zmieniają wszystkie trzy komplety. Dodatkowo w trakcie roku wypuszczają limitowane kolekcje związane z okolicznościowymi wydarzeniami.

Kiedy myślisz o projekcie kompletów, rozważ nasze wskazówki, aby optymalnie dopasować je do twojego teamu. Gdy masz z tym problem, skontaktuj się z nami, a wspólnie możemy stworzyć coś niepowtarzalnego!